Matklubbens Topplista

söndag, maj 03, 2009

Städperioden är här

Kände redan i torsdags när jag var och demade på Kvantum att det hade börjat,
för när jag gick ut på lagret för att kasta sopor,
höll en kille från personalen på att städa vid bänken där de rensar grönsaker mm.


Jag la märke till att det var superstökigt där när jag kom på morgonen och skulle hämta en sopsäck.


Jag frågade glatt, åh är det storstädning?
Fick till svar, jaaa, med en lätt suck...
Jag svarade, vad roligt, sånt älskar jag!
Han svarade, du får gärna ta över...
Men jag demar ju nu...
Vi kan göra ett arbetsbyte...


Det var mkt lockande, men eftersom de är så kinkiga, om vilka som demar, så jag vågade inte ta risken.

Vi har länge pratat om att få in ett större matbord i det rummet som vi sover i nu.


Jag har en bild av Kristinas fantastiska bord och soffa.


Men det kommer inte att funka,
eftersom vi behöver ett gästrum också.
Vi har letat på blocket efter en låååång "kökssoffa", som man även skulle kunna sova i, men de längsta är runt 190 cm,
och inte så enkla som jag önskar mig.
Den ska vara rak och ryggstödet ska bara vara rakt utan en massa krusiduller.


Så vi letar vidare.


Idag har vi bytt tillbaka sovrummet,
i det lilla rummet.


Flyttat tillbaka bäddsoffan och skrivbordet till rummet innanför v-rummet.


Jag har dammsugit, dammtorkat, skurat, duschat blommorna, putsat fönster, går ju som en dans med min nya fönsterskrapa.


Så nu känns det så fräscht och rent och luftigt.


Innan man har fått allt på sin rätta plats,
är det så rörigt, så rörigt.

Hela v-rummet var belamrat.

Jag rusade runt som en skållad råtta ett tag, för att bli färdig i rimlig tid.

Tur att lägenheten är liten,
nära mellan rummen
och
bara tre
och
inga trappor,
tack och lov.


Nu sitter vi i köket,
med var sin dator.


Vi har tänt en massa värmeljus,
har precis delat på en pissa,
som farmor Anna sa.

Vi dricker öl
och
shottar Jäger,
det sista som blev kvar från valborg.

Försöker, hålla kvar känslan av
helg
ett,
litet tag till.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Är det en månad se'n sist.
Men det är ju jättehärligt när allt är gjort och man sitter och njuter av hur et blev men njuta kan man ju göra på många sätt så jag drar inte igång ommöbleringar i onödan. Du släktar väl på mamma, hon älskade ju att möblera om. Minns en gång när hon var här och tyckte att jag var så trist som aldrig ändrade om möbleringen.
Ni hade ju mysigt efter allt jobb.

Åsa sa...

Hahaha, en månad sen vi städade? nja vi har ju dammsugit och dammtorkat och skurat runt möblerna och så...men inte på djupet, så det var verkligen behövligt.
En månad sen vi möblerade om?
Nej, det är faktiskt, sju! sedan vi bytte rum.
Men nu har vi nog hittat rätt möblering, vi har inte så mkt att spela på, sovrummet är litet och i de andra rummen är det två dörröppningar och ett fönster i vardera rum.
Ja, mamma ville minsann förändra, kanske jag präglades av henne eftersom jag var hemma så mkt och jag fick hjälpa henne att flytta möbler.
Och när hon storstädade var jag alltid med och dammade och putsade och fejade, för jag tyckte att det var kul, framför allt den underbara känslan efteråt. Renad, lättad. Att få känna den känslan, är det som driver mig.
Eller så är det bara så att vissa personer behöver mer förändring än andra.
Kram, kram.