Matklubbens Topplista

lördag, maj 09, 2009

Bio i torsdags



Kate Winslet och David Kross storspelar i den här flerfaldigt Oscarnominerade historien om kärlek och skuld i andra världskrigets skugga.

En dag insjuknar den 15-årige pojken Michael Berg på väg till skolan och räddas av den runt 30-åriga Hanna.

De förälskar sig oväntat och inleder en passionerad affär fram till den dagen Hanna plötsligt och utan förklaring försvinner.

Åtta år senare är Michael en ung juridikstuderande som iakttar de pågående krigsförbrytarrättegångarna mot nazisterna.

Han befinner sig som åhörare vid en av rättegångarna, där Hanna är huvudobjektet.

Hanna står anklagad för ett fruktansvärt brott och vägrar rätten till försvar.

Michael inser att hans ungdoms kärlek döljer en hemlighet som hon anser vara mer skamlig än mord.

Jag hade hoppats på en smäktande kärleksfilm, med fin kärlek, på lika villkor, trots åldersskillnaden.
Men det blev raka motsatsen.
Det var endast på hennes villkor.
Hon utnyttjade honom, totalt,
först läser du för mig, sen får du din belöning,
sex,
men jag säger till när...
Hon förnedrade honom upprepade gånger.
Spelade på hans känslor.
Sen försvinner hon utan ett enda ord.

Detta präglar hans fortsatta möjlighet att hitta den sanna kärleken.
Han blir olycklig och bitter.

Man blir riktigt förbannad, att hon inte kan avslöja sin hemlighet under rättegången.
Det skulle ha räddat henne från det stränga straff hon fick.

Att alla skådespelare pratar engelska med en lätt fånig tysk brytning får man kanske lov att acceptera men när tyske legendaren Bruno Ganz gör detsamma undrar jag vad filmmakarna tänkte på. Jag får ungefär samma känsla som när svenska skådespelare medverkar i engelska produktioner, det känns avigt och inte lite pinsamt.

Slutet blev inte heller som jag hade önskat.
Men hon hade ju egentligen inget annat val.

Mitt betyg blir 7.

1 kommentar:

Jenny sa...

jag har inte sett filmen, däremot har jag läst boken. det är lika frustrerande i boken, att hon inte avslöjar sin hemlighet utan håller på den fram till dess att domen faller. däremot upplevde jag inte att hon utnyttjade honom i boken, utan han ställde också sina krav och gjorde sina val.

det är en fin liten bok och jag hade verkligen inte kate winslet för ögonen när jag läste om hanna- snarare erika johansson: lång, kraftig men inte tjock, blond och brunbränd- som ett sto... (fanns det med i filmen förresten?). betyg på boken är helt klart en tia.