Matklubbens Topplista

lördag, oktober 15, 2011

Klimakteriet

Jag är en som lider av klimakteriebesvär av allra värsta sort, tror jag i alla fall, och jag står inte ut med den fasansfulla ångestladdade känsla vid varje vallning jag får. Jag vet inte om jag ska kvävas eller kräkas, det är så obehagligt. Jag har tagit Femanest 1 g per dag nu i snart tre år, min läkare säger att cancerrisken i brösten ökar ju längre man tar dem, särskilt efter fem års medecinering, så jag måste hitta något annat alternativ, för mina besvär verkar ju hålla i sig hur länge som helst. Jag har haft besvär nu i nästan 10 år, sedan min första symtom, men det har varit outhärdligt de senaste fyra åren. Men nu snart tycker jag att det får vara nog, hör du det kroppen!!!

Jag läser allt jag kan komma över, se nedan vad jag läste häromdagen.

-Klimakteriet är en period då kvinnor får många och ibland besvärande besvär. Värmevallningar, humörsvängningar, väderspänningar, sömnproblem etc. Och det finns många metoder för att motverka det, om man inte vill använda sig av hormonbehandling.

Riskerna med hormonbehandlingar har ifs avtagit i takt med att preparaten blivit bättre.

Och skall man välja mellan pest eller kolera så bör man ta något som går att bota iaf.

Därmed vill jag inte skuldbelägga eller skrämma dem som valt en hormonbehandling....de skall känna sig trygga med sin doktors råd.

Däremot finns det en grupp kvinnor som inte är aktuella för någon hormonbehandling ex om man har känd cancer sjukdom och därmed disposition för detta i släkten.

Då är de naturliga valen bättre än att gå runt och må pest. Klimakteriebesvären kan vara från något år upp till tio år för dem som är mest drabbade.

10 år är en lång period att må dåligt på. Så då bör man se sig om efter något som fungerar.

Örter är ett klassisk alternativ....här är några exempel på örter som skapar harmoni i kroppen vid klimakteriebesvär.

•Läkesilverax (Cimicifuga racemosa eller Actea racemosa): Läkesilverax är en hög växt med blommor som växer naturligt i nordöstra America. Den användes mycket av indianer, och senare av amerikanska kolonister, för att lindra mensvärk och klimakteriebesvär. De torkade rötterna och dess underjordiska stam (rhizom) tillagas.

•Jamsrot (Dioscorea villosa): Jamsrot tillhör jamssläktet och växer i Nordamerika, Mexico och Asien. Den är en ört med anti-inflammatorisk effekt. Man använder de torkade rötterna.Finns som både tabletter och kräm att smörja på ställen där huden är tunn för bästa upptag. Det sägs att krämen är mest effektiv.

•Kinakvanne (Angelica sinensis): Kinakvanne förekommer framför allt i Kina, men finns även i Japan och Korea. Den är vanlig inom orientalisk medicin. Rötterna används mycket i traditionell kinesisk medicin för att behandla gynekologiska sjukdomar, utmattning, mild blodbrist och högt blodtryck.

•Ginkgo (Ginkgo Biloba): Ginkgo är ett tåligt, dekorativt träd som växer naturligt i Asien. Ginkgon kan spåras 270 miljoner år tillbaka i tiden och är därmed världens äldsta levande träd. Bladen tillagas.

•Salvia (Salvia officinalis): Salvia är en vintergrön ört med kraftig stjälk, gråaktiga blad, och blå eller lila blommor. Den odlas ofta, även om den växer vilt i södra Europa. Liksom Myntasläktet tillhör Salviasläktet familjen Kransblommiga växter, och är känd för sina läkande egenskaper. Bladen kan användas färska eller torkade.

•Rödklöver (Trifolium pratense): Rödklöver växer naturligt i Europa, Afrika och Asien, men odlas i många andra områden. Växtens blommor används i framställning av tabletter och kapslar, samt i te och vätskor.

•Lakritsrot (Glycyrrhiza glabra): Lakritsväxten tillhör familjen Baljväxter och är därmed släkt med bönor och ärtor. Den förekommer naturligt i södra Europa och vissa delar av Asien. Den är en örtartad perenn (flerårig ört). De torkade rötterna och dess underjordiska stam (rhizom) tillagas.

•Munkpeppar (Vitex agnus castus): Munkpeppar växer i Medelhavsområdet. Under antiken användes den mycket växtodlare för att behandla klimakteriesymptom och hormonförändringar. Frukten torkas och tillagas.

Även bidrottningsgele sägs ha effekt mot klimakteriebesvär. Sojabönan är ett känt livsmedel som sägs ha effekt vid besvär av denna art genom sitt höga innehåll av växthormoner som verka lindrande på just övergångsbesvär.

Det finns även en uppsjö av kombinationspreparat som verkar på flera sätt i kroppen....ex med pollen, bidrottningele och gingseng för dem som blir trötta och nedstämda kan detta vara ett alternativ att ta till. När inte orken vill infinna sig riktigt och stressen tar över.

Vill man inte ta piller och smörja in sig så finns det även den sk Lady Care.

Som är en diskret magnet för lindring av klimakteriebesvär. LadyCare fästes enkelt fram på trosan och kan användas separat eller komplettera annan behandling.
Behandling med magneter är säkert och utan biverkningar och har använts inom konventionell sjukvård och egenvård under lång tid.
Den kan används för sig själv eller som komplement till annan behandling. Både skolmedicinsk hormonbehandling och alternativmedicinsk behandling.

Vanlig linfröolja sägs ha en hormonreglerande effekt..tyvärr innehåller den mycket omega-6 fetter som även sägs kunna öka benägenheten för inflammationer i kroppen ex i leder. Så det är inget alternativ för dem med ledbesvär.

Så som sagt det finns hjälp att få även inom alternativbehandlingsområdet....vad som passar var och en är beroende på vilka besvär man har och hur svåra de är.

Vilka besvär som känns mest påfrestande för dig som är drabbad och för omgivningen.

Är tröttheten det värsta så kanske man skall välja något med en uppiggande effekt....och är humöret det som får omgivningen att vilja rymma hemifrån så kanske något mer dämpande är att föredra.

Vill man inte vakna badandes i svett så finns det örter som är verksamma mot det också.

Så nu blir det till att laborera lite med olika örter, så får vi se om jag blir kvitt detta olustiga tillstånd.

Så jag kan bli en glad och mindre svettig old lady, som dessa beskymmersfria uppsluppna damer, hahahahahaha...jag är nog då damen i mitten, nöjt tillbakalutad med amarna bakom nacken, se vad hon äger, minen säger allt!!





Källa IFokus Ians 2011-09-28 15.41

Inga kommentarer: