Matklubbens Topplista

fredag, oktober 14, 2011

Äggets dag 14 oktober

Äggets dag firas alltid andra fredagen i oktober. 2011 kommer den att firas den 14:e oktober. Den firas på samma dag i mer än 25 länder.

Är du osäker om ägget är färskt?
Lägg det i kallt vatten. Om ägget ligger kvar på botten, är det färskt. Flyter det, är det för gammalt.
Ägg håller längre om du förvarar dem i kartongen med den spetsiga änden nedåt och i kylskåpet, i rumstemperatur försämras äggkvaliteten snabbt..

Konsten att koka ett ägg så att gulan blir så där perfekt krämig utan att vara för rinnig eller seg är inte lätt, men Amanda har kommit på ett sätt som funkar hyfsat bra, lägg ägget i kallt vatten, låt koka upp koka sedan ägget 3-5 minuter beroende på storlek, dra kastrullen från plattan, låt stå i det heta vattnet någon minut, spola sedan i kallt vatten.

Så här ska ägget kokas, läser jag på Allt om mat.

Hönsägg som läggs ner i kallt vatten ska, räknat från det vattnet börja sjuda, koka i:
2 minuter för löskokt.
5 minuter för krämig gula.
8 minuter för hårdkokt.

Förvara rätt, hårdkokta ägg ska också förvaras i kylskåp och helst inte längre än en vecka.



2 kommentarer:

Idapida sa...

mitt bästa ägg blir när jag stormkokar i 2 min o sen stänger plattan o drar kastrullen lite åt sidan o låter ägget va där i 4 min. sen spolar iskallt vatten länge för att skalet ska släppa. dock måste ägget va varmt fortfarande, kalla ägg är äckli. sen äter jag det faktiskt oftast m majonäs. o varannan gång äcklas jag av majonäsen hahha.

Åsa sa...

hahaha, jag gillar inte heller kalla ägg eller majonäs på, kaviar ska det va!