Matklubbens Topplista

fredag, maj 14, 2010

Pizzasallad


Vitkålssallad är bland de bästa sallader jag vet, ofta vill jag äta pizza bara för att få salladen, men, det är inte alltid som de är goda, de som serveras på pizzeriorna. Oftast är de alldeles för vinägerstarka, men de kan även vara helt smaklösa också.
Jag har väl försökt göra någon egen variant lite på måfå och varit rätt nöjd, men så tänkte jag härom veckan att jag skulle googla efter ett recept och då fann jag detta.

Ingredienser till en ganska stor sats, hållbar en vecka i kylskåp, så då kan man äta hela veckan, jihooo!

1 litet vitkålshuvud
2 l kokande vatten
3 korkar ättika
1 dl rapsosolja eller annan matolja
0,5 dl vatten
1 tsk strösocker
2 tsk salt
2 msk oregano
1 tsk grovmalen svart- eller vitpeppar
1-2 msk italiensk salladskrydda

Gör så här:

Strimla vitkålshuvudet i en matberedare. Lägg sedan all salladen i ett durkslag.

Koka upp vattnet & häll det över kålen.

Låt rinna av!

Tillsätt alla ingredienserna till”dressingen” i en rymlig skål och rör om, lägg i kålen och blanda väl. Låt svalna i rumstemperatur.

Inga kommentarer: