Matklubbens Topplista

söndag, maj 09, 2010

Havrekex

Jag har börjat äta efter ett sex veckors program, där några mellanmål består av havrekex.
Men jag hittade inga bra köpekex, så då bakar jag mina egna.
Receptet hittade jag på Tasteline.

Ingredienser
150 gram smör
2,5 dl mjölk
6 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk socker

Tillagning
ca 40 st

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm tills det nästan
kokar.

2. Lägg havregrynen i en skål och häll över den heta mjölkblandningen.
Låt stå tills det svalnat.

3. Blanda ihop de övriga ingredienserna och arbeta ihop med grynen
till en fin deg.

4. Kavla ut en platta på mjölat bakbord. Kör ett varv med kruskaveln
eller nagga med en gaffel, ta ut rundlar med hjälp av ett kakmått eller ett
glas.

5. Lägg kexen på en plåt och grädda i ca 8 minuter i 200 grader.

6. Håll uppsikt över kexen, de blir lätt brända i kanten.

Recept: Linnéa Seidel
Foto: Katja Kristoferson

Inga kommentarer: