Matklubbens Topplista

onsdag, augusti 26, 2009

Rödbetssoppa


Detta är den absolut godaste soppan jag har ätit hittills,
och
jag har ätit
måånga soppor i mina dar,
för soppa hör till mina favoriter.

till 4 personer
1 medelstor rödbeta, skalad och skuren som pommes frites
1 stor morot, tvättad och skuren i slantar
1 medelstor rödlök, skalad, halverad och skuren i tunna skivor
1 liten fänkål, finskuren eller skivad på mandolin
1 stor vitlök
4 färska timjankvistar eller 2 tsk torkad timjan
½ tsk kanel
1 tsk spiskummin
2 lagerblad
1 tsk fänkålsfrön
1 l vatten
2 ört- eller grönsaksbuljongtärningar
3/4 dl ekologisk tomatpuré
1-2 tsk havssalt samt nymalen vit- eller svartpeppar
och ev. lite chili eller cayennepulver.

Topping
Getmesost eller smulad fetaost
persilja

Bryn alla grönsaker utom fänkålen i kallpressad extra jungfru olivolja och tilsätt alla torra kryddor.
Häll på vatten och tillsätt buljongtärningarna, rör om.
Låt soppan sjuda i 15-20 minuter och blanda i tomatpurén och den finskurna fänkålen.
Smaksätt med salt, peppar och chili eller cayenne. Koka ytterligare 2-3 minuter.
Serveras varm med ett par tsk getemese eller fetaost på varje portion.
Strö till sist över lite persilja.

Gott till soppan är grovt fullkornsbröd med smör på.
Källa: Anti-age mat på naturligt sätt av Torbjörg Hafsteinsdottir

2 kommentarer:

jenny sa...

ser gott ut. tallriken är vacker. jag gillar de där grovhuggna och breda matgrejerna, både tallrika, bestick, glas mm.

Åsa sa...

Tallriken är av märket Matteus. Fr Agda sålde detta porslin, men sen hon slog igen butiken har jag inte hittat någon återförsäljare i stan, bara en massa usla kopior.