Matklubbens Topplista

tisdag, februari 05, 2008

Söndag morgon

Vaknade jag och kände mig oförskämt pigg, trots den festliga kvällen hos Camilla och Patrik, där vi inte spottade i glasen...

Jag steg upp och gjorde fika och på bordet i rummet låg denna film som Amanda med kompisar hade sett kvällen före,
och nu när jag är inne i en otrolig filmsväng passade jag på och såg den. Amanda har pratat så mycket om denna film, så jag tyckte det var på tiden att jag bildar mig en egen uppfattning.

Det enda jag vägrar är att se skräck,
för jag tar så illa vid mig och vissa filmer sätter sina spår, och de sitter kvar i åratal.

"300" är en fiktiv återberättelse av det historiska slaget vid Thermopyle. Där Spartanernas kung och 300 spartaner krigar till siste man mot den persiske kungen Xerxes och hans armé på över en miljon soldater.
Filmen är gjord som en återberättelse av en av de deltagande soldaterna.
Flera övernaturliga varelser uppenbarar sig i filmen och den känns mer som en fantasy i historisk tappning än en krigsfilm.

Den är blodig men inte så att man inte klarar av det. Den hårda barndomsträning som alla småpojkar tvingas till från sju års ålder förstår man ingår i det hårda och stränga spartanska sättet att leva, men för mig känns det som en helt bissar barnuppfostran, men ska man ut i krig så behöves det nog ett speciellt hat för att man ska bli en "bra" krigare.
Filmen är egentligen för overklig, man förstår att det är mycket teknik med i det hela och magrutorna på alla karlar är fantastiska men onaturliga, dessutom känns historien lite för tunn.

Men trots det så ger den mig ändå en viss underhållning. Den får en femma av mig.

Inga kommentarer: