Matklubbens Topplista

måndag, september 16, 2013

Trädgårdssoppa.

Idag har jag min halvfastedag och dessutom ledig dag, då passar jag på att både jobba ute på lotten och göra storkok.

Jag älskar soppa, skulle kunna äta soppa varje dag. Och nu har jag tagit vara på alla mina grönsaker och då passar det ju bra att göra en riktigt mustig och god höstsoppa.

8 portioner ca 100 kcal per portion

1 tsk olivolja
1 stor gul lök, skalad och hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och tunt skivade 
2 purjolökar, ansade och tunt skivade
2 morötter, skalade och skurna i stora bitar
1 liten kålrot, skalad och skuren i stora bitar ( jag tog majrova från mitt land)
1 sötpotatis, skalad och skuren i stora bitar
400 g konserverade krossade tomater
1 msk tomatpuré
2 lagerblad
1 näve grovhackad färsk koriander
1 buljongtärning, kyckling eller grönsaksbuljong (jag använder märket Bong)
1-11/2 l vatten
80 g frysta ärtor
400 g konserverade cannellinibönor, sköljda och avrunna
Salt och nymald peppar vit eller svart helt valfritt

Hetta upp olivoljan i en stor kastrull med lock, lägg i lök och vitlök och låt fräsa på låg värme i 5 minuter.
Tillsätt purjolöken, morötterna, kålroten och sötpotatisen och rör om ordentligt.

Tillsätt de krossade tomaterna, tomatpurén, lagerbladen och koriandern och smula i buljongtärningen. 
Häll i cirka 1 liter vatten. Låt soppan koka upp och lägg på lock. Sänk värmen och låt sjuda i 45 minuter.

Tillsätt ärterna och cannellinibönorna och låt sjuda i ytterligare 5 minuter eller tills ärtorna är kokta.
Smaka av med salt och peppar.

Nu har jag lunch soppa till mina kommande fastedagar i tre veckor.

Inga kommentarer: