Matklubbens Topplista

måndag, september 02, 2013

5:2




Ja, ni blir väl inte särskilt förvånad om jag säger att nu ska jag prova ännu ett sätt att äta på, hihi.
Det funkade ju ganska bra med 16:8, men inte riktigt optimalt, så nu provar jag att fasta två dar per vecka istället. Alltså man äter ca 500 kalorier två dagar i veckan exempelvis måndag och torsdag och som vanligt under resterande veckodagar. Provade redan i förra veckan och tyckte att det gick riktigt bra, förutom att det är mycket lättare att hålla sig från små ätandet lediga dagar än när man jobbar och har alla godsaker framför sig på konditoriet, man måste ha en stark karaktär och vissa dagar är lättare än andra.

Nåväl, det är ju ingen riksolycka om jag skulle råka äta lite mer en fastedag, men det är ju bra att hålla sig till det man beslutat sig för.

I förra veckan åt jag inte strikt LCHF heller, jag åt lite bröd nästan varje dag och så åt jag palt en dag, men bara två små  och ändå gick jag ner 0,7 kg och det känns inte som att jag har gjort så stor uppoffring på nånting. Så detta kanske funkar, vi får se efter fyra veckor.

Så idag blir det fastedag.
Frukost: Vatten, te utan mjölk eller socker
Lunch: Vegetarisk Vitkålssoppa ca 4 dl och Finncrisp ca 50 g (239 kcal)
Middag: Kyckling med sting ca 300 g (309 kcal)
Övrigt: Kaffe utan mjölk och socker under dagen när jag känner att jag behöver något stärkande.

Vitkålssoppa 
Vitkål skuren i mindre bitar fräs i olja tillsammans med skivad lök, strö på torkad timjan fräs i några minuter utan att det tar färg. Häll på grönsaksbuljong så att det täcker, koka i ca femton minuter, smaka av med örtsalt och eventuellt lite peppar. Mängden av vitkål, lök och buljong väljer du själv, men det är bra att göra en stor sats att ha i kylen. Värmande och mättande ruskiga höstdagar. 
Kyckling med sting.
Fräs ett strimlat kycklingbröst (125 g) i 1/2 tsk olja ca 5 min. Tillsätt 1/2 purjolök i sneda skivor, 40 g skivade champinjoner, ½ röd paprika i bitar, 1 hackad vitlöksklyfta och låt fräsa med ett par min. Blanda samman ½ dl vatten,1 tsk kycklingfond, 1 tsk kinesisk soja, ½–1 tsk sambal oelek och 1 tsk maizena. Rör ner blandningen i pannan och låt puttra ett par min. Servera med 1 dl kokt fullkornsris.
Önskar alla en riktigt bra måndag. 

Inga kommentarer: