Matklubbens Topplista

fredag, januari 18, 2013

Tacogratäng

Kvällens middag:
Tacogratäng

Min variant förstås, för jag måste ju alltid byta ut och göra om, så att det passar mina smaklökar.

4 väldigt STORA portioner med mina ögons mått mätt.

500 g köttfärs
1påse Taco spice mix
400 g krossade tomater
1 burk Tex Mex red jalapeno
200 g Philadelphia ost original naturell
2dl rysk yoghurt
1/2 röd lök skuren i klyftor
1dl oliver jag tog gröna urkärnade
1 dl riven ost
1påse tortilla chips salted

Värm ugnen till 225 grader.
Bryn färsen i smör i stekpanna tillsammans med tacokryddan.
Tillsätt krossade tomater, låt koka ihop i ca 10 minuter.
Lägg köttfärsblandningen i en ugnssäker form och fördela avrunna och grovhackade jalapenjos ovanpå. Blanda Philadelphiaost och rysk yoghurt, bred sedan över ett täcke. Strö över lök, oliver och riven ost på toppen.
Gratinera i 15-20 minuter. Ta ut formen ur ugnen och stick ner chipsen i gratängen. Servera med strimlad isbergssallad och mer chips.

Till denna rätt passar öl. Jag gillar ju belgisk öl, men ikväll har jag valt Innis & Gunn. Smooth scottish beer with hints of toffee, vanilla and oak.

Ett litet tillägg, Åke, han gillar inte öl, så han dricker vin. Och det verkar funka det också.

Till middan fick London Philharmonic orkestra & David Perry underhålla oss.


 

Inga kommentarer: