Matklubbens Topplista

söndag, januari 20, 2013

Bovetebröd med nötter och frukt.

Jag fortsätter att baka tills jag hittar ett matbröd som är gott och som jag mår bra av.
Jag vet ju inte om jag är glutenintolerant, men jag mår ju verkligen inte bra när jag äter mjöl.

Det här brödet blev saftigt och gott, och det blir ännu godare om man rostar det. Jag tycker om att äta lite bröd till frukost, med både sallad och drivor av tunna skinkskivor, det blir ju så enkelt och lätt.

Bovetebröd med nötter och frukt.
Till 1 bröd

4 dl grovt glutenfritt mjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1/2 dl havrekli
1dl linfrön
1dl sesamfrön
2 msk honung
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl grovhackade Hasselnötter
1 dl hackade torkade aprikoser
41/2 dl naturell yoghurt 3%

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform.
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt honung, aprikoser och yoghurt blanda väl.
Häll smeten i formen, strö över pumpaftön och vallmofrön.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Ta ur brödet ur formen och grädda det upp och ner de sista fem minutrarna.

Inga kommentarer: