Matklubbens Topplista

fredag, april 20, 2012

Frukost

I nästan i hela mitt liv har jag haft svårt att äta frukost.
I tonåren var jag så morgontrött och det var ju mest för att jag inte kunde somna, jag var en kvällsmänniska redan då, fast det har ju ändrats från och till under åren. Vi åkte ju skolbuss från årskurs fyra och jag minns att jag var mer brydd om mitt hår och eyelinern än att få i mig något, så det blev en tekopp på stående fot, ja kanske inte från årskurs fyra, men från sexan i alla fall. Jag mådde också illa, det var väl mest för att man var så trött, och då är det ju omöjligt.
Så på första långrasten gick vi till kiosken och köpte smågodis, helt sjukt alltså. Men jag minns så himla gott det var.
Nu äter jag alltid frukost, men inte direkt som jag har stigit upp, jag gör mig i ordning först och så måste jag alltid plocka med nånting innan jag kan få ro att sätta mig ner.
Idag finns det ju så många frukost alternativ också. När jag var liten så var det gröt som gällde, eller limpsmörgås, vilket jag tycker är för tungt.
Jag gillar att dricka min frukost och då passar en smoothie mig perfekt, den innehåller allt man behöver och jag håller mig mätt i flera timmar. Och så en kopp te eller varför inte en kopp kaffe.

Blåbärssmoothie LCHF
Till 1 glas behöver man

1dl grädde
1dl mjölk
1dl grekisk tjock yoghurt
1dl blåbär
1 dl kolsyrat vatten

Mixa allt utom det kolsyrade vattnet, det tillsätter man efteråt, häll upp och drick. Mmmmmm så gott, och se vilken ljuvlig färg dessutom.


Inga kommentarer: