Matklubbens Topplista

måndag, september 26, 2011

Förlängd helg

Idag har jag varit ledig, det är så himla skönt att vara ledig måndagar, helgen blir ju något längre.
Så idag har jag städat lite, bland annat dammsugat soffan, nackdelen med en vit soffa är att allt damm och hårstrån syns ju så väl, men fördelen, är ju att man då dammsuger den ofta.

Jag har bakat goda mandelmuffins enligt Lchf, har ju tidigare provat att baka med alternativa ersättningar för socker och mjöl med förödande resultat, men nu tror jag att jag har hittat rätt, med vanliga naturliga ingredienser, och utan mjöl, de blev supergoda.

Mandelmuffins
6 stycken stora kraftigar formar, sätt dem gärna i en muffinsplåt.

200 g sötmandel
2 ägg
3 msk honung
1 dl kokosflingor
½ dl vaniljkesella
½ tsk stött kardemumma
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Garnering
1 dl flagad sötmandel
hyvlat smör

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa eller mal mandlarna fint.
Vispa ägg och honung poröst. Tillsätt mandel, kokos och kesella.
Tillsätt kardemumma, bakpulver och vaniljsocker till smeten. Fördela smeten i muffinsformarna och toppa med flagad mandel, hyvla slutligen tunna skivor smör över mandeln, en skiva från kortsidan på varje. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter.

Och så har jag gjort en jättegod pestopasta till lunch.

Pasta med tomatpesto
4 portioner

350 g pasta
250 g körsbärstomater
60 g salta cashewnötter
1 stor skalad vitlöksklyfta
2 dl löst packade basilikablad
1 dl färskriven parmesanost
½ dl olivolja
½ tsk salt
2 krm nymald svartpeppar

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
Gör under tiden peston. Skölj tomaterna och halvera ca 10 st av dem, lägg dem åt sidan.
Mixa nötter, vitlök och basilika till fina smulor. Tillsätt hela tomater, parmesan, olivolja, salt och peppar. Mixa ca 30 sekunder till en grov pesto.
Blanda den varma, nykokta pastan väl med peston. Strö över de halverade tomaterna. Garnera gärna med några extra basilikablad och dra några tag med pepparkvarnen.

Till middag åt vi rester från fredagen Fiskgryta, och idag var den ännu mustigare och godare.

Fiskgryta med tomat och timjan
4 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fänkål
2 morötter

1 msk smör
2 msk skaldjursfond
2 dl vatten
3 dl grädde
2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
salt och peppar
400 g torsfilé
300 g laxfilé
250 g cocktailtomater
färsk timjan

Skala och hacka lök, vitlök och fänkål. Skala och tärna morötterna. Bryn grönsakerna i smör tills de blir mjuka. Tillsätt skaldjursfond, vatten, grädde och tomatpuré och koka upp. Tillsätt torkad timjan och smaka av med salt och peppar.

Skär fiskfiléerna i mindre bitar och tillsätt dem i grytan, låt sjuda i 4-5 minuter. Skölj och dela tomaterna. Blanda ned dem precis innan servering. Garnera med färsk timjan.

Servera med valfritt tillbehör, Åke åt potatis och jag åt vita stora bönor, östrogenboost, ni vet.

Nu blir det soffan och så ska jag sy ihop koftan som jag stickat, bild kommer senare.

I morgon blir det demo, så kvällen blir tidig, måste vara pigg och alert för att orka stå i åtta timmar.

Ha en fin kväll.

Puss och kram

Ber tusen gånger om ursäkt, för mina superdåliga och suddiga foton.

Inga kommentarer: