Matklubbens Topplista

måndag, maj 26, 2008

Fredag middag på Invito

Åke tillbringade kvällen med jobbet på Droskan.
Då gick jag och Amanda ut och åt.
Vi missade att boka bord, men man lär sig av misstagen.
Så det blev Invitos uteservering. Lite kallt, men vi virade in oss i filtar.
Vad värre var, var maten.
Amanda var så sugen på kött med grova pommes och god sås á la teatercaféet.
Men det fanns ingen kötträtt som föll henne på läppen. Men till slut valde hon kyckling.
Vårkyckling, färserad med tryffel och svamp, serverad med polenta och vårlök.
Amanda var inte riktigt säker på om hon skulle gilla polentan så hon frågade servitrisen om hon kunde byta ut det mot pommes, men de serverade inte pommes. Så efter många om och män så blev det potatiskaka.

När vi fick in rätten blev det en smärre chock!
Till och med de som satt vid bordet intill stirra chockat på Amandas tallrik. Se bild nedan.

Vi kallade till oss servitrisen och Amanda förklarade att hon absolut inte kunde äta en liten hel kyckling, det gick bara inte. Och varför förklarade inte servitrisen hur rätten serverades, förvarnade att det var en hel liten kyckling.
Amanda tryckte på hur hungrig hon var och hur lite mat det var på den lilla kycklingen och hur mycket pengar det var att bara lämna och gå därifrån.

Men till slut så gick hon med på att höra med köket.
Kökspersonalen var bussig och bytte ut maten mot kycklingpasta istället.

Jag valde fisk och den var helt ok förutom att den var rullad så att mitt i var den inte helt genomstekt, vilket jag även påpekade, så servitrisen drog av tjugofem procent på priset.

Nu tycker säkert många att vi är rena gnällspikar.
Men när jag går ut och äter och betalar flera hundra för min mat. Då ska den bannemej vara perfekt!
Annars kan jag lika gärna göra den själv.

Det är så många som gnäller och klagar på maten, men inte direkt till restaurangen utan till sina vänner, allt bara för att inte vara till besvär.


Inga kommentarer: