Matklubbens Topplista

torsdag, augusti 01, 2013

Vanilj- och kardemumma bullar.

Det här är nog de allra godaste bullarna jag vet.
Bardomsbullar, bullknutar som jag minns att vår granne Sally Åberg gjorde. Min mamma skar raka bullar och la direkt på plåten, pappersformar fanns inte på den tiden, men Sally hon gjorde vridna bullar vilket jag tyckte var mycket finare, fast smaken var ju den samma, lika goda. 

Ca 30 knutar

25 g jäst
3 dl mjölk
1/2 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
100 g mjukt smör
Ca 1 liter vetemjöl

Fyllning
100 g smör
1/2 dl vaniljsocker 
1 dl florsocker
1 msk stött kardemumma 

Smula jästen i en bunke, värm mjölken till fingervarmt, ca 37 grader och slå den över. 
Blanda i sirap, salt och det mjuka smöret skuret i kuber. 
Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en jämn deg. 
Jäs i 40 minuter under bakduk. 

Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. 

Stjälp upp degen på mjölat bänk och arbeta den smidig. Dela degen i två delar, kavla ut varje del till en 20x30cm stor platta. Bred på hälften av fyllningen på två tredjedelar, vik in den utan fyllning mot mitten och vik den tredje delen över, hoppas ni fattar hihi. 
Skär ca 1 cm breda remsor, tvinna remsorna och forma dem till en knut. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs ca 30 minuter. 
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter.



Inga kommentarer: