Matklubbens Topplista

tisdag, oktober 28, 2014

Kyckling-currygratäng.

Nu blir det slavisk LCHF fram till jul. Jag har verkligen inte mått bra den senaste tiden med allt mjöl, som pasta tex. Det blev ju väldigt mycket pasta när vi var i Turkiet, plus en och annan pizza när jag jobbat mycket och slutat sent, då orkar ingen av oss att laga riktig och hälsosam mat. Att jobba på konditori är ju inte heller helt lätt när man ska avstå mjöl, men nu har jag bestämt mig.

Och så har jag skaffat träningskort igen på mitt älskade Iksu spa. Så nu blir det vattengympa två dagar i veckan och konditionsträning en dag till att börja med, det känns så himla skönt och kul.

Så denna vecka har jag tränat vattengympa måndag förmiddag och nu tisdag eftermiddag så jäkla härliga pass, snabb musik och snabba byten mellan alla moment. Igår var det mycket benträning och idag fick armarna, magen och bålen sig en rejäl genomskörare. Så jag lär väl ha lite träningsvärk i morgon, det hoppas jag i alla fall, hihi.

Nåväl, hur mycket man än tränar så måste man ändå ändra på kosten för att få resultat både på vikten och den allmän hälsan.


Kvällens middag, en härligt smakrik och krämig;

Kyckling och currygratäng.

Ingredienser till 4 portioner

4 kycklingfiléer utbankade och delade i två delar på längden, salta och peppra och bryn dem i smör ett par minuter på varje sida, lägg åt sidan.

1 röd paprika
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 tsk curry
 
Skär paprikan i små bitar. Finhacka lök och vitlök, skiva purjolöken och stek i en klick smör tillsammans med curryn i några minuter på medelvärme.
Lägg grönsaksröran i en gratängform och lägg kycklingen ovanpå.

2 dl crème fraiche
2 dl grädde
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1 msk mango chutney
1 tsk paprikapulver
Salt och peppar
Riven smakrik ost
Körsbärstomater

Vispa ihop grädde och crème fraiche med alla kryddor i en kastrull och låt koka upp. Koka några minuter. Häll såsen över kycklingen och toppa med halverade tomater och riven ost. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera med blomkålsris.


Blomkålsris
Blomkålsris är ett jättegott alternativ till ris!

1 blomkålshuvud
1 buljongtärning 
Vatten så att det täcker
Smör och salt

Riv blomkålen på grövsta delen av rivjärnet. Koka upp vatten med buljongtärningen, lägg i blomkålen och koka tills den är mjuk, det tar bara ett par minuter. Häll av vattnet och blomkålen i ett durkslag, låt stå tills det mesta vattnet runnit bort. Smält en klick smör i en stekpanna häll i blomkålen och stek den torr, smaka av med salt. 

Så himla gott och nyttigt.






Inga kommentarer: