Matklubbens Topplista

tisdag, april 15, 2014

Askonsdag.

Tänk snart är det påsk inte många arbetsdagar kvar nu och jag har tagit ledigt på lördag, jätteskönt. 

Gårdagen blev solig men ack så blåsig. Så jag gjorde bara några ärenden på stan innan jag cyklade hem efter jobbet. Och i vissa lägen blåste det så hårt så cykeln stod nästan still, jobbigt.

Väl hemma kokade jag te och kröp ner i soffan under täcket och kollade instagram och läste lite bloggar.

Sen åt jag middag. Åke hade kvällsmöte, så jag fick äta ensam. Men nu är jag så van så det går faktiskt riktigt bra, särskilt när jag halvfastar, då vill man inte stå vid spisen och laga värsta kalasmaten till någon annan och inte äta själv plus att det är svårt att smaka av maten också.

Så för att slippa alla frestelser är det bra att planera sina fastedagar rätt och laga till maten i förväg, så att det bara är att värma upp, snabbt och lätt. Då slipper man frestelsen att äta något annat onyttigt. Och bara vetskapen om att det finns mat som man planerat in kan man förhala måltiden in i det längsta. Sysselsätta sig med något för att glömma det eventuella suget.

Jag avslutade kvällen med en rejäl dusch, skrubbade mig slät och rosig. Kröp sedan ner i min svala sköna säng med en bautastor kopp te och lyssnade på en ljudbok. Och som sagt hade jag ju vaknat tidigt flera morgnar, så jag var supertrött och somnade riktigt snabbt och sov ända tills klockan ringde vid halv sju, så skönt.

ONSDAG MATDAG

Idag ska jag äta ca 1600 kalorier uppdelat på tre eller fyra mål. Jag tycker det är bra att ändå försöka äta lite som under en halvfastedag, vänja mig vid att inte gå och småäta hela tiden vilket jag är väldigt bra på, att alltid ha något att tugga på. 

Jag är ingen frukostätare, men jag har ändå märkt att dom gånger jag äter frukost så klarar jag mig mycket längre och jag blir inte sådär toksugen på att slänga i mig nåt onyttigt när jag jobbar och plockar in rykande färska bakverk. Och lunchen kan jag vänta med till klockan ett- halv två, då när lunchrusningen är över så jag slipper hoppa upp och ner från stolen, mest hela tiden. Middagen blir ju sen eftersom jag jobbar till halv sju ett par- tre kvällar i veckan, så då är det bra med en något senare lunch. Jag vill helst slippa en massa mellanmål, men om jag känner att jag måste ha i mig nåt, så är ju en smoothie eller en nypressad Grönsak- och eller fruktjuice bra alternativ.

Så, så här fördelar jag maten i dag.

FRUKOST Havregrynsgröt med nötter och nypon.
1 portion (595 kcal)
11/2 dl havregryn, gärna helt glutenfria
1 msk torkade nyponskal
1 msk pumpakärnor
2 msk gula russin
1/2 dl blandade nötter tex pistaschnötter och hasselnötter grovt hackade
3 dl vatten
1 krm salt
Servera med mjölk, bär eller lite kanel.

Blanda alla torra ingredienser i en kastrull kvällen före. På morgonen tillsätt vatten och salt och koka i ca fem minuter. Gott med mandelmjölk och blåbär.

Det här har verkligen blivit min favorit och portionen verkar stor, men gröten är så god så man bara slukar den.


LUNCH Morotssoppa med räkor.
4 portioner (500 kcal per portion)
600 g morötter
5 dl kokosmjölk
Salt
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja 
1 msk riven färsk ingefära
1 grönsaksbuljongtärning
Saft av en halv citron
Peppar
400 g skalade räkor
Några kvistar vattenkrasse

Skala morötterna och skör dem i mindre bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Häll av nästan allt kokvattnet men spara det. Tillsätt kokosmjölken och mixa slätt. Späd eventuellt med kokvattnet.
Tillsätt riven eller pressad vitlök, olivolja, ingefära och buljong. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Servera soppan med räkor och vattenkrasse. Men om man som jag har svårt för skaldjur är soppan supergod med lite riven parmesanost istället. 

Den här soppan kan man lätt frysa in, men utan tillbehör. Mät upp soppan i fyra matlådor, ställ i frysen. När du ska äta den tag då fram en låda och ställ i kylen kvällen före,  så tinar den sakta under natten. 

MIDDAG Ägg, ost och sill.
Jag bar älskar sill, så då får det bli en försmak på påskmaten. Men jag skippar potatisen idag, annars tycker jag att det är ett måste till sill.

Idag jobbade jag ensam hela dagen, så det var rätt mycket där ett tag, men när matbrödet tog slut där vid tre så blir det genast lugnare och man hinner städa och göra sånt man annars inte hinner göra ordentligt. Men morgondagen lär nog bli rätt tuff också, men då är vi två från elva.

Nu ska jag se lite missade tv-program på paddan.

Puss och kram.

Inga kommentarer: