Matklubbens Topplista

tisdag, augusti 14, 2012

Hallongrottor

Något jag är svag för är ju småkakor och hallongrottor hör till mina absoluta favoriter, så nu måste jag hitta ett sätt att kunna baka dem utan mjöl och strösocker.

I LCHF- appen finns en blogg och i den bloggen hittade jag detta recept, jag bytte dock ut stevia- sockerersättning mot Renée Voltaires kokos socker, vet inte ens om man kan använda det som vanligt socker eller om det får godkänt som en Lchf råvara. Nåväl, jag får prova mig fram helt enkelt eftersom jag inte kan använda sukrin, då känns det som om jag har svalt en plåtburk hel, skitotäckt faktiskt och den känslan sitter i en timme eller två. Vågar då inte heller prova stevia, har ingen aning om det ger samma känsla vilken smak eller bieffekt det ger och det är alldeles för dyrt för att köpa och prova typ en gång.

Har jag honung hemma brukar jag baka med det, men tyvärr så har jag en sockerhare här hemma med namn Åke och han hade gottat sig med honungen i frukostfilet, hahaha. Missunnar honom verkligen inte, men måste se till så att det alltid finns hemma.

Hallongrottor 
ca 15 st

2 dl finmalt mandelmjöl, går bra att mala i mandel kvarn, min sitter fastskruvad i arbetsbänken konstant nu för tiden, så mal man bara just det man behöver för dagen.
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl kokossocker, stevia, sukrin det som funkar för dig, kanske det räcker med några msk honung
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
75 g smör i kuber
15 frysta hallon

Sätt ugnen på 175-200 grader beroende på hur varm ugn du har
Ställ ut 15 småbrödsformar på en ugnsplåt

Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan smöret.
Nyp ihop degen med fingrarna.
Dela degen i 15 lika stora bitar, trilla till små bollar och platta ut dem sedan något och lägg ner dem i formarna.
Lägg ett hallon i varje kaka.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på galler.



InspirationsKälla: Bloggen, lottalagarmat genom appen Minus 5 kg, LCHF recept




Inga kommentarer: