Matklubbens Topplista

fredag, november 25, 2016

Lägesrapport.

Hej svejs!

Bilden är från Kanarieöarna när vi var där i maj.

Nu äntligen har jag fått veta vad mina magbesvär beror på. 
Jag har faktiskt varit till en homeopat, hon är utbildad inom sjukvården och jobbar på Toraxkliniken. Hos henne kan man testa om man är intolerant/allergisk mot upp till 2000 livsmedel.

Jag tog ett test på 200 av dom vanligaste och det visade sig att jag är jätteintolerant mot MJÖLKPROTEIN! Och lite överkänslig mot gluten, havre, jäst, ingefära och valnötter. Pricken för mjölken var knallblå och dom andra prickarna var knappt att man såg nån färgskiftning alls, man kunde bara ana. Men nu ska jag vara utan dessa livsmedel i sex månader. Jag kommer säkert att tåla allt utom mjölkproteinet säkert snabbare, men det är lika bra att undvika det så mycket som möjligt såhär i början och sen prova ett livsmedel i taget.

På vårdcentralen har jag gjort tester och där visade det ingenting enligt min föredetta läkare, jag har ju bytt vårdcentral nu, har dock inte varit där ännu, men jag har hört att den ska vara mycket bättre.

Tänk, jag har hela tiden trott att det har varit mjölet som orsakat alla mina problem. Jag har ju ätit mjölkprodukter samtidigt som mjöl alltid, att jag då inte fattade. Och all ost som jag ätit och börjat må så dåligt, att jag inte har kopplat ihop det. 

Under flera år har jag svettats och fått typ vallningar som jag hela tiden hat kopplat till övergångsåldern och klimakteriet. Men nu när jag har slutat med mjölken har det blivit bättre och det fattade jag först nu efter att jag "fuskade" med en näve riven parmesanost i risotton jag gjorde förra söndagen. 

Jag åt av den till middag på söndag och efter en liten stund började jag svettas. Sen åt jag till lunch på måndag samma sak hände då och sen åt jag till lunch på onsdag och då svettades jag så att det rann bak på ryggen och jag blev röd i ansiktet och det var så jobbigt, jag blev dessutom illamående. Så nu blir det total avhållsamhet och där med basta!

Det blir en total utmaning att nu hitta recept som samtidigt är krämiga och goda utan smör, grädde och ost.

Jag får utgå ifrån veganrecept, Raw food och nu har jag även hittat Paleokost som verkar jättegod. 
Så hädanefter kommer det att bli intressanta recept här på bloggen.

Ha det fint!
/Åsa

Inga kommentarer: