Matklubbens Topplista

söndag, november 09, 2014

Älgköttbullar och mandelpotatismos.

Efter fikat åkte den lilla familjen Abrahamsson/Bläckberg hem en stund för att vila en trött liten Maj. Vi andra spelade spel och satt i soffan en stund innan vi körde igång med middan. Det blev köttbullar och mos, med snabbinlagd gurka, kokta morötter, gröna ärter, god sås och gelé.

Tänk vad man kan variera med köttfärs och det är ju så gott med biffar och köttbullar.

Jag har ett bra standard recept som jag brukar köra för det mesta. Det jag brukar ändra lite är kryddblandningen, älgfärs kräver lite mer smak och något fetare som grädde eller créme fraiche för att binda ihop. Man kan ju också blanda i 1/4 fläskfärs om man inte vill ha så mycket grädde och så. 

Denna gång blev det Kokkens Pepparmix, den är helt underbar tycker jag passar till så mycket, plus lite spiskummin. När jag var liten använde vi nästan uteslutande fyra kryddor i alla köttfärsrätter, men jag har inte hittat den kryddan på flera år. Undrar just om den inte finns längre. Någon som vet?

Älgköttbullar.
800 g älgfärs
2 gula lökar
1 dl ströbröd
1-2 msk Pepparmix
1 tsk spiskummin
1-2 tsk salt, smaka dig fram
2 dl grädde
1 dl créme fraiche

Skala och finriv lökarna i en stor bunke, tillsätt ströbröd och alla kryddor häll på grädde och créme fraiche, rör så allt blandas. Tillsätt köttfärsen blanda med en trägaffel.
Dutta tungan på lite färs för att känna att det är tillräckligt salt, salta eventuellt mera om du inte känner någon sälta. Det går ju att salta mer vid stekningen också, då kan man ju ta sig en provbulle. Trilla köttbullar i valfri storlek, men den något mindre sorten blir ju godast.

Jag brukar försteka mina köttbullar eller biffar i en långpanna med smält smör i ugnen i 175 grader några minuter, för att sedan precis innan serveringen bryna på dem i en stekpanna på medelhög till hög värme tills de fått färg och är genomstekta. Annars är det lätt att de faller sönder. 


Gör sedan en god sås och servera med valfria tillbehör. Jag gjorde ett gott mandelpotatismos, med mycket smör och mjölk, glöm inte att salta, potatis kräver mycket salt. Kokta morötter och gröna ärter, gelé och inlagd gurka är goda tillbehör. Eller varför inte stuva morötterna.

Vid det här laget var jag ganska trött måste jag erkänna, så det blev inte så mycket fotande.
Men det hade varit fint om maten varit upplagd med alla tillbehör på den stora vita tallriken. 


Till dessert blev det Godistårta med vit choklad och hemgjord glass.

Den här tårtan har verkligen varit en stor favorit i många år i vår familj och den är lätt att göra.

Så här står det i beskrivningen: Egentligen skulle smeten blivit kola. Men skaparandan föll på och den blev en tårtbottnar istället. Med en fyllning av vit chokladsmet blev det hela en godistårta som absolut ska avnjutas i små bitar. Tag hellre två små än en stor bit. Den är mäktig.

Godistårta med vit choklad.

Ca 16 bitar

100 g smör, 2 dl strösocker, 2 dl havregryn, 2 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 2 msk kakao, 1/2 tsk bakpulver, 1/2 dl starkt kaffe.

Vit chokladsmasket 
200 g vit choklad av god kvalité, 2 msk likör jag brukar ta Baeylis, 2 ägg, 2 del vispgrädde.

Till garnering
1 dl vispgrädde, rivet skal från en apelsin eller kanderade apelsinskal.

Sätt ugnen på 200 grader.
Klä en liten form 25x35 cm med aluminiumfolie för ugn.
Smält smöret i en kastrull och rör ner de övriga ingredienserna och bred ut smeten i formen.

Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Dela bottnen mitt itu medan den är varm men ta inte bort den från formen. Låt kallna helt.

Smält chokladen över vattenbad. Vispa ihop likör och ägg i en kastrull och låt tjockna något under vispning på mycket svag värme.
Vispa grädden. Blanda ihop den avsvalnade smälta chokladen och den avsvalnade äggsmeten med grädden. 

Bred hälften på en botten, lägg på den andra och toppa med resten av krämen. Ställ tårtan kallt eller frys den inslagen i folie.

Vispa grädden till garneringen, spritsa ett diagonalt rutmönster och garnera tills sist tårtan med apelsinrasp eller syltade skal.


Receptet på denna salta kolaglass skiljer sig lite från den jag gjorde tidigare. Då kokade jag egen saltkola,  jag blev nyfiken på den färdigkokta kondenserade mjölken. Fatta så smidigt, nu blandade jag bara den med lite flingsalt och så vände jag ner den lite slarvigt i glassmeten. Recept på glassen finns under kategorin glass, eller så skrollar du ner tills du kommer till inlägget.


Samma grund som tidigare men smaksatt med Oreo kakor. Gott så det förslår.
Måste ta mig i kragen och baka egna glasstrutar.


Inga kommentarer: