Matklubbens Topplista

onsdag, juli 04, 2012

Min egna sommaräng

Dock ofrivillig.
Åke kom ut till lotten ikväll med middagen klar att äta. Supermysigt, vi åt på altanen i eftermiddags solen.

Sen fick vi båda två massor av energi, Åke spikade golvlister och jag tog mig an rabatten på framsidan, ville få fram den slingrande gången.

Och jag slet och rev, två överfulla skottkärror, och se så fint det blev.

Jag vill få in en plats för ett café bord och två stolar, för trevliga morgonstunder eller när man vill söka sig till skuggan.

Men det är många växter som har tagit herravälde över rabatten och dom ska jag brotta ner i morgon.
Jag trampade på dem i kväll, så att de skulle vara beredda och lagom möra till morgondagens fight.

Sen ska jag flytta runt en massa växter, så som jag vill ha det.

Prästkragar och lupiner kommer inte att få så mycket plats.
 Nej, för nu är det jag som bestämmer och då blir det mycket av de blommor som tilltalar mig..

Alla, ja nästan alla, ska få en egen plats, liten eller stor, det beror på hur de passar där jag vill ha dem.

Men Lupiner är dikesblommor efter landsvägarna och prästkragar skall hålla till på ängar.

Jag har dock en ljust blå lupin som står tillsammans med en svagt gul sirlig lilja, så dom ska vara kvar.

Den Tibetanska Bergvallmon är en självklar favorit, så den ska jag absolut ha kvar, fattas bara annat. Hoppas verkligen att den frösår sig och hamnar lite överallt på framsidan.

Den stora Vallmon är också häftig, den får också vara kvar, trots att den är orange!
Jag ska se om jag får tag på ljusrosa stora vallmo, för de är helt underbara, men man behöver ju faktiskt någon färgklick också, så då är ju dessa utmärkta.


Inga kommentarer: