Matklubbens Topplista

söndag, januari 16, 2011

Dag 14

Detoxkakor, recept finns längre ner.

Sådärja då var fjorton detoxdagar lagda till handlingarna.

Om man ska summera denna variant av detox, som jag nu förstår, efter att ha läst fler alternativa metoder, inte var den bästa av utrensning, nu har jag kanske ändå lyckats bra på något sätt, säkert beroende på det örtextrakt jag har druckit och detoxteet, för jag har ju gått ner i vikt så mycket som det lovades och jag känner mig lätt och pigg.

Om man ska vara riktigt restrektiv ska man utesluta all frukt, eftersom de innehåller mycket socker och börjar jäsa i magen. Man ska avstå alla spannmål (med undantag för havregryn) och stärkelserika rotsaker. Tarmen ska vila helt enkelt. Vi ska hjälpa levern på traven att ta energin från våra fettdepåer, så vi blir av med det hårda lagrade fettet som är fullt av gifter. Det är ju så mycket lättare att ta energin från just snabba kolhydrater och socker än från det hårt packade fettet.

När jag sökte efter fler böcker i ämnet kände jag igen ett bokomslag och mycket riktigt så hade jag den stående i min bokhylla, " Renare kropp och själ Med Detox" av Nishan Joshi.
Detta är den enda bok man behöver för att göra en detox, här finns allt!
21 dagar till ett sundare, friskare och smalare liv!
Boken börjar med att beskriva allt i detalj som, Principer för holistisk detox, förberedelser inför, detoxmat, detoxdryck, detoxprogram, underhållsprogram och några kapitel om speciella behov för att avsluta med ett kapitel om holistisk hälsa-hela livet.
Så till våren kommer jag att följa detta program i 21 dagar och sedan följa rekomendationer för holistisk hälsa.

Och så har jag bakat Detoxkakor.
Ingredienser
3 dl mandel, skållad (2 dl mandelmjöl) görs lätt i en mandelkvarn!
1,5 dl cashewnötter, naturella
100 gram fikon, torkade
50 gram aprikos(er), torkade, osvavlade
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma, malen
50 gram smör, rumstempererat (ekologiskt)
1 msk vatten

Tillagning
1. Om du inte har en mandelkvarn gör du mandelmjölet i en mixer eller matberedare. Hacka cashewnötterna grovt. Hacka fikon och aprikoser i mindre bitar. Blanda alla ingredienser i en skål.
2. Forma till en rulle, ca 4 cm tjock, och ställ kallt i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Skär 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 7 minuter. Servera

kakorna med gott te och torkad frukt.

Och så fick vi en blixtvisit av Karin och Sven-Åke, mycket trevligt.
Ha en fortsatt fin dag. Sköt om dig. Puss.

Receptet kommer från ”Detox” (ICA Bokförlag) av Ulrika Davidsson

Inga kommentarer: