Matklubbens Topplista

tisdag, september 20, 2011

Turkiet

Jag har haft väldiga tveksamheter till detta land, dels för deras regim och dels för att det kan bli så otroligt varmt. Första resan hit hade vi +48 grader i tre dagar, och vindar som låg på + 60 grader, helt olidligt.

Men vill man ha sol och värme och garanterat bra väder så är Turkiet ett säkert kort.
Plus att maten är ju helt suverän, vällagad och mycket GI vänlig, de har förstått det där med grönsaker och jag måste säga att människorna är faktiskt fantastiska, glada, humoristiska och de bjuder verkligen på sig själva, jaja det finns ju alltid ett och annat rötägg, men de är ändå färre än i Spanien. Och visst vill de ju smörja oss för att vi ska handla och betala för oss, men i det stora hela är en semesterresa hit underbar.

Resan var jobbig, den tog i runda slängar åtta och en halv timma, från det vi startade tills vi var framme vid hotellet, lagom till frukost. Planet var försenat så vi startade först kl 23 från Skellefteå. Jag har svårt att sova om jag inte får ligga ner, så jag var vaken i princip hela natten, eller rättare sagt först hela dagen och natten.

Väl framme så var hotellet helt underbart, det uppvägde verkligen tröttheten,  rummet var perfekt med luftkonditionering och gratis internet i hela hotellet. Restaurangen vätte mot strandpromenaden och den privata stranden med gratis solstolar, vilket man inte är bortskämd med. Och vilken frukost, helt underbar.

Vi promenerade och solade och åkte dolmus när vi inte orkade gå längre. Vi shoppade och åt god mat. Drack goda drinkar, pratade och skrattade med underbart trevliga norrmän, engelsmän, nederländare och turkar på stranden, i vattnet och på barerna. Vi åkte på båtutflykt, badade i det klarblåa vattnet och njöt av nötter och frukt.

Och det bästa av allt, vi fick lära oss att dricka Ayran. En måltidsdryck som även är en perfekt vätskeersättning.

Lika delar naturell yoghurt och vatten plus en nypa salt, mixa och drick, när du är varm, törstig, hungrig, yr, illamående det botar allt.

Ja jäklar, vilken underbar vecka vi hade. Se bara på bilderna.

Vår strandpromenad i Marmaris.

Kycklingsallad, supergod, lägg märke till hjärtat, lagt av gurka, gulligt.

Utsikt över havet taget från huvudgatan. Vårt hotell är på andra sidan man ser där långt borta.
Båttaxi, perfekt när man vill ha lite svalka, vi åkte Dolmus till Icmeler och båttaxi tillbaka till hotellet. Inte billigt, men fasen så skönt.
Posering i trappan upp till en mysig restaurang.

Strawberry daiquiri, före middan, passar bra i värmen.

Båtytflykt, med middag och havsdopp.
Fiskgudinnan och jag.
Och det här var vad vi kom hem till. Men det varade inte länge, redan dagen efter, midsommarafton blev det sol.

Fortsättning på sommaren kommer.