Matklubbens Topplista

måndag, mars 02, 2009

Gräddiga mandelmusslor

Mmm, vilken avslutning efter en lättare middag.
Ja, jag vet att jag inte skulle bli frestad att äta efterrätt på en måndag, men man är ju bara mänsklig. Och jag som skulle hålla mig till Isodieten! Kommer till den längre fram...

Ingredienser till 20 st:
Sötmandel 15 g
Vetemjöl 125 g
Strösocker 45 g
Smör (rumsvarmt) 100 g
Ägg 1
Smör 100 g
Smält smör till pensling
Briochform 20 st
Vispgrädde 3 dl
Sylt e.d. smaksättare 2 dl
Hjortronsylt
Chokladsås

Formar: Skålla mandel ( 1 min i kokande vatten). Låt svalna. Tryck ut mandeln mellan fingrarna och släng skalet. Mal mandeln i mandelkvarn. (Matberedare fungerar inte bra).
Blanda mald mandel med vetemjöl, socker, rumsvarmt smör och ägg till en deg.
Låt degen vila i kylskåp 30 minuter.
Sätt ugnen på 180 grader. Pensla formana med lite smält smör. Kläm ut deg med fingrarna i formarna. Ställ på bakplåt och grädda i ca 10 min. Stjälp ur musslorna medans de är varma.
Fyllning: Fyll botten med någon sylt, smält choklad e.d.
Vispa grädden fast, gärna smaksatt t.ex. med chokladsås klicka eller spritsa grädden över den fyllda mandelformen.
Dekorera med frukt, chokladflis e.d.

Källa:Menyse.com

Inga kommentarer: