Matklubbens Topplista

måndag, februari 20, 2012

Och jag som hade bestämt mig...

...för att inte köpa en enda bok på bokrean,
men se hur det gick,  idag när jag slutade jobba så hade de redan kört igång med bokrean på jobbet.
Och det första jag såg var ju kokböckerna, så klart. Och dessa två låg längst fram och jag kunde ju bara inte motstå.
Men när jag nu har  studerat igenom dem, så är det mycket som jag redan har provat att laga och som finns i de andra LCHF kokböckerna jag har. Det är alltid någon variation på de flesta recepten, men i huvudsak är det ganska samma lika.


Men det är ju så enkelt med denna kost, kött, fisk eller fågel rakt upp och ner, salt och peppar, stek i smör. Servera med något enkelt tillbehör som broccoli, haricotverts, blomkål i olika varianter, eller en sallad med mycket dressing.

Därför funkar den gamla traditionella husmanskosten förträffligt, förutom då att potatis förekommer ganska ofta, men då är det ju bara att byta ut dem eller varför inte äta dem någon enstaka gång. Gärna då ugnsrostade i en god rapsolja och överströdda med härliga färska örter.

Ja, jag saknar då verkligen inte pasta eller ris, bullar, kakor, chips eller godis. Jo, godis saknar jag nog lite grann, mest goda fyllda praliner och dubbel nougat, men det kan jag ju lyxa till med,  någon gång, då när jag har nått min idealvikt.

Men just nu är jag inte sugen på något av alla dessa sockerstinna snabba kolhydrater, inte för fem öre.

Och jag ser resultat vecka, för vecka. Jag fick ett par nya jobbyxer, skulle ha behövs strl 42, men det fannas bara 40, men jag tänkte äsch, snart kommer jag i dem. Första veckan kunde jag inte knäppa dem överhuvud taget, andra veckan kunde jag knäppa dem med nöd och näppe, men det var inte behagligt, i dag kunde jag knäppa dem obehindrat!

Jag säger bara jippi!!!

Det bästa med denna kost är att jag håller mig mätt så länge, jag äter frukost, lunch och middag, jag behöver inga direkta mellanmål och behöver jag något så har jag ju perfekta produkter att ta till på mitt jobb, salami eller någon ostbit.
Jag dricker mycket vatten,  inte så mycket te längre men jag har fått smak för kaffe, godast är det på morgonen, med mycket grädde i.

Frukosten består oftast av äggröra på två ägg, en kopp kaffe med grädde. Eller 1½ dl grekisk yoghurt med bär och nötter.
Lunch, rester från gårdagens middag eller en halv grillad kyckling med sallad och en god dressing.
Middag, olika rätter av kött, fisk, fågel, korv, köttfärs, med lågkolhydratrika grönsaker, eller pannkaka utan mjöl.
Dessert, på helgen eller mitt i veckan om jag är sugen, chokladmousse, parfait med hallon, kladdkaka utan mjöl, bär med grädde, panna cotta med grädde och yoghurt.
Detta var bara några exempel, varitaionerna är oändliga.

I väskan har jag Baby Bell ostar och ölkorv, om det krisar till sig, särskilt när jag är ledig och ränner ute på stan och lunchen eller för den delen middan blir sen.

Det har jag lärt mig av Katrin Zytomierska, ur hennes bok -Dags att bli smal. Köp den på Ljudbok så att du kan lyssna på henne för hon är en fantastisk uppläsare, oj vad jag skrattade. Hon lär en allt om hur man ska gå till väga, reder ut många begrepp, särskilt om man tvivlar på LCHF konceptet och dessutom får man 20 sidor med recept.

Nu kom Åke hem efter att ha skjutsat hem Ida och Henke efter deras handling. Han hade med sig Pärlans kolor som Ida köpt med sig från Sthlm, jag var ju bara tvungen att smaka eftersom jag har läst så mycket om dem på min systerdotters blogg.

Men du milde tid så söta och starka de var, det bara bränner i munnen och för att inte tala om halsen.
Så går det när man håller på att tappa sitt sockerberoende, allt sött smakar inte längre gott.

Men det var verkligen snyggt kolapapper.

Det har varit en arbetssam dag på jobbet med mycket spring, kontrast mot gårdagens slappa jobbdag, så nu har jag benvärk. När jag kom hem drack jag ett stort glas vatten och la mig i sängen för att vila och se en av mina Lovfilm- filmer, The Romantics, eftersom jag visste att Åke skulle bli lite sen och vi inte skulle äta middag direkt. Benen värkte och värkte, så jag kunde knappt ligga still, måste skaffa mig bättre skor tror jag. Har masserat benen och stretchat vaderna ordentligt men jag har fortfarande värk, så nu blir det sängen. Jobbet kallar även i morgon, det är min tuffa jobbvecka i veckan.

Och titta vad jag hittade i gömmorna bland alla mina kokböcker. Den har jag aldrig läst, trots att jag säkert har haft den sen förra bokrean!



Idag känner jag mig som en ledbruten groda, hahahaha.


Puss och Hej!

Inga kommentarer: