Matklubbens Topplista

fredag, juli 20, 2007

Give me a break!

Skulle hämta mina nya glasögon, men tro det eller ej det var fel igen.
Fel styrka på ena läsrutan, helt sanslöst.

Vi tar det från början.

Har i flera år tänkt byta glasögon, bågarna var 7 år, har bara bytt glas tidigare för jag var rätt nöjd med bågarna.

Så fick jag ett fantastiskt erbjudande i brevlådan, din ålder i rabatt, alltså drygt halva priset.

Sagt och gjort jag beställde tid för synundersökning och började jaga bågar.

Jag hittade två kanonsnygga som passade mig perfekt, (trots högt näsben och extremt lågt satta öron). Det ena paret i lite tuffare stil med svart bred båge, det andra lite diskretare utan att vara tråkiga, svart stål runt glasen, och brun/svarta skalmar.

Jag fick beslutsångest, men efter många om och men så bestämde jag mig, jag tog båda, det var ju ändå halva priset.


Synundersökningen gick som smort, min syn hade inte förändrats något nämnvärt så det var bara att beställa glasen. Jag valde läsruta, för progresiva funkar inte på mig.

Efter ca två veckor fick jag meddelande, mina glasögon vara klara. Glad i hågen åkte jag dit.

Ett par var färdiga, de bruna, jag provar och upptäcker att jag ser inget genom läsrutan, det visar sig att de har satt läsavståndet på 40 cm som är vanligt i läsglas och jag behöver betydligt längre eftersom jag jobbar mycket i diskbänkshöjd.

Ny synundersökning. Ytterligare två veckors väntan.

Får meddelande att mina glasögon är färdiga.

Äntligen, åker dit fortfarande glad i hågen.

Fortfarande bara ett par är klar, de bruna igen, de är perfekta, betalar och går därifrån med ett brett leende på läpparna, och ett löfte om att de svarta skulle vara klar inom kort.

Får ett nytt meddelande att jag får tyvärr vänta ytterligare två veckor för optikern hade kraschat ett av glasen så de var tvungen att beställa ett nytt. Suck!

När de äntligen är klara visar det sig att de har beräknat fel, skalmarna är för breda, går ej att vinkla ner på örat, med resultatet att jag ser genom läsrutan hela tiden, den kommer för högt.

Jag MÅSTE byta båge!

Jag tillbringar en halv dag med att prova igenom hela sortimentet, och hittar en underbar båge i guld! Optikern säger att det är en bra båge, hon kan sänka glaset några millimeter extra så att rutan inte kommer för högt.

Det tar nog tre, veckor det är semester nu.

Idag var de klar! Jag gick dit, alla var glada, supersnygg båge, sitter som hand i handske, men vänta, det är något fel på det vänstra glaset, jag ser inget genom rutan, det känns som det är en lapp för!

-Vad konstigt svarar expediten! Det är ju samma styrka! Men vi kollar för säkerhelt skull.

- Detta har aldrig hänt förut, men styrkan är 4,24 istället för 2,42, den mänskliga faktorn!

-Vi måste beställa nya glas, och det tar minst två veckor, för jag går på semester nu, men vi hör av oss när de är färdiga.

När jag går därifrån, tänker jag på det frågeformulär som jag fick med mig efter första träffen.
Det finns många frågor där som handlar om deras expertis och bemötande. Men en speciell fråga som jag direkt kommer att tänka på är,

Skulle du kunna rekomendera oss till dina vänner?...

Inga kommentarer: